Blog > Komentarze do wpisu

Dwa półronda w dzielnicy Północ. Jeszcze w tym roku

MZDiT rozpisał przetarg na przebudowę skrzyżowania ul. Fieldorfa-Nila z al. Wyzwolenia - poniżej pętli tramwajowej na Północy - na dwa półronda.

Stłuczki nie są tam rzadkością. Wg danych policyjnych w 2011 i  2012 r. doszło w sumie do 34 zdarzeń (średnio co trzy tygodnie), w których 10 osób odniosło rany.

MZDiT początkowo widział w tym miejscu sygnalizację świetlną. I pod takim hasłem zaplanował inwestycję na ten rok. Po czym zmienił plany - moim zdaniem słusznie: powstaną tu półronda. Półronda a nie całe rondo dlatego, iż forma skrzyżowania jest szczególna: jezdnie al. Wyzwolenia rozchodzą się w postaci dwóch gałęzi tworząc de facto z ul. Fieldorfa dwa odrębne skrzyżowania.

Oto zaplanowana organizacja ruchu:

(Źródło: MZDiT)

Do jazdy ul. Fieldorfa na wprost będzie jeden pas. Od strony północnej tak jest i obecnie (prawy służy tylko do skręcania w prawo w ul. Fieldorfa w kierunku M1). Natomiast od południa są teraz dwa pasy i z obu można jechać prosto, ale - jak pokazują pomiary ruchu - niemal połowa samochodów i tak skręca w prawo, w ul. Fieldorfa w stronę ul. Kukuczki:

(Źródło: MZDiT)

Zamiana skrzyżowania klasycznego na dwa półronda pójdzie błyskawicznie i docelowy efekt mamy zobaczyć jeszcze w tym roku! Przebudowa polegać będzie bowiem na adaptacji istniejących jezdni do nowego założenia przy minimalnej ingerencji w części budowlanej. Oczywiście dobudowane zostaną niezbędne powierzchnie jezdni, ale nie potrzeba tego wiele. Z kolei fragmenty jezdni nie wykorzystane dla prowadzenie ruchu zostaną wyłączone za pomocą oznakowania poziomego lub barier segregacyjnych. Niewielkiej korekcie ulegnie także przebieg chodników i dróg rowerowych.

Założenie minimalnej ingerencji w jezdnie motywowany jest także tym, iż miasto rozważa przedłużenie w przyszłości linii tramwajowej do ul. Kukuczki lub (i) - poprzez ul. Fieldorfa - do ul. Sosabowskiego. W przeciwieństwie do starych planów przewidujących kosztowny wiadukt nad ul. Fieldorfa, teraz wchodzi w grę puszczenie tramwajów dołem. W tej sytuacji faktycznie nie ma sensu jakaś wielka przebudowa skrzyżowania a nawet montaż na niej sygnalizacji świetlnej.

Zresztą - niezależnie od powyższego argumentu - ronda są moim zdaniem lepszym rozwiązaniem niż światła. Nie wymagają, jak sygnalizacja, konserwacji, oraz czynią skrzyżowanie bezpieczniejszym dzięki temu, iż samochody jadą wolno (ewentualna kolizja w takim miejscu nie jest groźna). Uspokajają też ruch, czyli zapobiegają rozpędzaniu się ponad dopuszczalne w terenie zabudowanym prędkości.

Dlatego zdziwiłem się, iż MZDiT przekonując się do rond (ma też być na zjeździe z Kiedrzyńskiej do Centrum Handlowego Promenada - o czym pisałem w którymś ze starszych wpisów) - dla skrzyżowania Jagiellońskiej z Sabinowską wybrało sygnalizację świetlną. Powstanie jeszcze w tym roku wraz z przedłużeniem ul. Jagiellońskiej wzdłuż północnego muru szkoły strażackiej do ul. Kościelnej:

(Żródło: MZDiT. Ul. Sabinowska z góry na dół, projektowane przedłużenie ul. Jagiellońskiej - z lewej)

W rezultacie zakonserwowane zostanie kolejne łamane pierwszeństwo przejazdu (wschód - południe), w dodatku już nie trzywlotowe, jak teraz, lecz czterowlotowe. Będzie tu wprawdzie, jak wspomniałem, sygnalizacja świetlna ale znakomicie zastąpiłoby ją rondo. Nie wydaje mi się, by przeszkodą dla ronda była straż pożarna, skoro nie ma problemów z rondem na Rynku Wieluńskim usytuowanym w pobliżu remizy przy ul. Sikorskiego.

Zapraszam do dyskusji i komentowania!

piątek, 27 września 2013, haladyj

Polecane wpisy

Komentarze
2013/11/28 20:21:18
No i co z tymi półrondami, zrobią w tym roku?
-
2013/12/03 11:01:01
Właśnie zaczęli

Tomasz Haładyj
Od marca 2015 r. redaktor naczelny częstochowskiej redakcji "Gazety Wyborczej".
Od 1991 r. jej dziennikarz, specjalizujący się w tematyce komunikacyjnej. Pisze też
o architekturze i urbanistyce. Pasjonat historii.
Współautor „Spacerownika
po Częstochowie”, napisał „Opowieść o częstochowskich tramwajach”. Laureat nagrody Silesia Press
za głośny raport
o dworcach kolejowych.
Pochodzi z Białegostoku.
Z wykształcenia jest ekonomistą transportu, ukończył warszawską
Szkołę Główną Handlową.


Częstochowski Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej

Rozkład jazdy