Blog > Komentarze do wpisu

Jak DOBRZE wyremontować linię tramwajową (3)

W ostatnim odcinku cyklu, jak moim zdaniem powinien wyglądać przygotowywany właśnie kompleksowy remont linii tramwajowej - część południowa sieci, tj. od ronda Mickiewicza po Kucelin.

Zobacz też:
- część północną
- odcinek centralny
W pierwszej, północnej części, opisałem też ogólne postulaty m.in. dotyczące wyposażenia i estetyki przystanków - także tych, co do których nie proponuję zmian funkcjonalnych.

O rondzie Mickiewicza trudno cokolwiek dziś powiedzieć, gdy nie znamy jego nowego kształtu. A będzie on konsekwencją budowy wiaduktu nad torami PKP przy ul. 1 Maja i połączenia z ul. Krakowską i DK1 (pisałem o tym tutaj). Jedno wydaje się pewne: przebudowa ronda Mickiewicza pogorszy warunki podróżowania tramwajem. Dziś przejeżdża tędy płynnie, przecinając tylko wschodni wlot ul. 1 Maja, na którym nie ma ruchu - a po wybudowaniu wiaduktu znacznie wzrośnie. Można się tu spodziewać sytuacji analogicznej jak po drugiej stronie śródmieścia, przy "energetyku": oczekiwania tramwaju na światłach.

z6586889ORondo Mickiewicza (jeszcze przed przeniesieniem przystanku tramwajowego w kierunku Rakowa) i z mało uczęszczanym wschodnim wlotem ul. 1 Maja - z lewej - który po budowie wiaduktu nad torami PKP stanie się ruchliwy

Projektując na nowo rondo Mickiewicza dobrze pamiętać o sensownym usytuowaniu tak przystanków tramwajowych (przed skrzyżowaniem a nie za, by ograniczyć liczbę postojów), jak i autobusowych - niedaleko od tych pierwszych i z dobrym dojściem w celu ułatwienia przesiadek. Może przy tej okazji uda się przywrócić przesiadki drzwi - w drzwi, jakie tu były, nim przeniesiono przystanek tramwajowy w kierunku południowym za rondo? Do tego czasu pasażerowie autobusów ze Stradomia wysiadali na ten sam peron, z którego ruszały tramwaje na Raków. Mam też nadzieję, że przystanek autobusowy w al. Wolności w kierunku Stradomia nie wywędruje gdzieś daleko za rondo, tylko pozostanie na swoim miejscu.

Ciąg al. Nieodległości tramwaje przejeżdżają dziś sprawnie. Na skrzyżowaniach mają długo zielone światło, czerwone zaś świeci się krótko.
Byle tego nie popsuto, bo MZDiT zamówił zdaje się dla tego ciągu opracowanie "zielonej fali" - jakby jej tu nie było! Tyle, że tramwaje jadą w innym tempie niż auta - bo mają postoje na przystankach - więc "zielona fala" powinna i je uwzględniać. A przede wszystkim je (bo w jednym tramwaju podrózuje tyle osób co w 50-100 samochodach).

Dobra obecnie sytuacja ruchowa tramwajów w al. Niepodległości może się jednak zmienić przy Borze: od dawna mówi się o przebudowie skrzyżowania, na którym mają powstać pasy do skrętu w lewo. A w ich konsekwencji - także odrębna faza świateł do skrętu w lewo. Per saldo czas palenia się zielonego światła dla tramwaju skróci się w ramach cyklu. Dlatego, w razie przebudowy, konieczne jest wprowadzenie preferencji dla tramwajów, by po wymianie pasażerów na przystanku mogły od razu ruszyć.
Na przystanku w kierunku Rakowa potrzebne jest też zadaszenie, zaprojektowana stosownie do szczupłości miejsca.

* Przystanek "Równoległa" - potrzebne zadaszenie na wąskim peronie w kierunku Rakowa. Wiata, którą ustawiono pod drugiej stronie torów to jakieś kuriozum (czytaj: przystań dla pijaczków)

* Przystanek "Powstańców Śląskich" - niezbędne zadaszenie odpowiednio zaprojektowane dla wąskiego peronu w stronę Rakowa

* Pl. Hutników (Estakada) - po kolejnych modyfikacjach, w tym budowie dodatkowego przejścia, sytuacja na tym skrzyżowaniu się poprawiła. Ale i tu jest trochę do poprawienia:

GS151130_31

- przez źle umieszczoną czujkę tramwaje linii 1 ruszające z przystanku po wschodniej stronie estakady łapią obowiązkowy postój na przejściu przez tory przy bibliotece (w miejscu, gdzie kiedyś był przystanek). Rozwiązanie: przestawić czujkę, by światło zdążyło się zmienić na pionową kreskę, czyli tramwajowe "zielone", bądź zlikwidować sygnalizację na przejściu. Tramwaje tutaj i tak nie pędzą, wystarczy, że motorniczy w razie czego zadzwoni. Również w stronę przeciwną tramwaje linii 1/2 ruszając z przystanku "Estakada" powinny trafić na zielone światło przy estakadzie

- zgodnie z zasadami ogólnymi, opisanymi w pierwszej części analizy - jeśli perony są dokładnie naprzeciw siebie, to dojście do nich powinno być z obu stron. należy więc wykonać przejście między peronami na południowym krańcu przystanku "Estakada" (od strony miasta), oraz na wschodnim krańcu przystanku na początku al. Pokoju.

* Przystanki "Pl. Orląt Lwowskich", "Rejtana", "Dąbie", "Kucelin" - bez zmian funkcjonalnych.

twisttramwajPrzez kilka miesięcy 2012 r. - nim otwarto linię na Wrzosowiak - na linii nr 2 kursowały twisty. Przez ich brak mieszkańcy al. Pokoju czują się pokrzywdzeni. Remont torów i zakup za unijne fundusze nowych wagonów pozwoli na kursowanie wygodnych wagonów także na Raków i Kucelin.

* Dworzec PKP Raków - w ramach innej inwestycji unijnej, tj. budowy węzłów integracyjnych, postuluję przeniesienie pętli tramwajowej na drugą stronę wiaduktu, tj. na skwer Junaków. Niestety, koncepcja wypracowana przez miasto tego nie uwzględnia, mimo, że ideą inwestycji jest przecież integrowanie kolei z komunikacją miejską. A przecież chodzi o przybliżenie przystanków tramwajowych do zejścia do tunelu. Układ torów na skwerze winien przy tym uwzględniać funkcjonalność w przypadku budowy linii tramwajowej w ul. Łukasińskiego w kierunku stadionu Rakowa (odjazdy pojazdów  tym samym kierunku z tego samego miejsca). Szerzej o tych ważnych niuansach pisałem tutaj.

thPKP_Rakow1Wizualizacja skweru Junaków z naniesioną linia na ul. Łukasińskiego (mało prawdopodobne, że powstanie)...

Rakowpkp_koncepcjaTH...oraz propozycja autora bloga przeniesienia obecnej pętli tramwajowej z północnej na południową stronę wiaduktu

Trasa na Wrzosowiak / Błeszno nie podlega modernizacji w ramach obecnego projektu unijnego - niemniej trzeba i tam wprowadzić pewne standardowe elementy, np przystankową informację klasyczną i dynamiczną. Dotyczy to rzecz jasna także przystanków w al. Niepodległości i al. Pokoju. Założenia opisałem w pierwszej części opracowania.

PODSUMOWANIE

Na koniec chciałbym wyrazić nadzieję, że modernizacja linii tramwajowej nie będzie wyglądać tak jak niektóre kolejowe - gdzie wydano setki milionów złotych, po czym okazało się, że pociągi wcale nie jadą szybciej a korzystanie ze stacji też nie jest wygodne (na szczęście nie dotyczy to tras podczęstochowskich). Mamy z Unii Europejskiej kilkadziesiąt milionów złotych po to, by w wyniku remontu linia tramwajowa była nowoczesna.

To znaczy jaka? Szybka - z postojami tylko na wymianę pasażerów na przystankach, bez zbędnego oczekiwania na zielone światło. Z wygodnymi dojściami do przystanków - bez chodzenia po schodach, czy naokoło. Z udogodnieniami na estetycznych peronach - zadaszeniami, ławkami, informacją pasażerską klasyczną i dynamiczną.

Modernizacja to także okazja do poprawy estetyki samej linii jak i jej otoczenia. Tu mam na myśli torowisko trawiaste przynajmniej w al. Kościuszki i Wolności, dobrze zaprojektowaną zieleń - tak krzewy jak i drzewa (np. w al. Wyzwolenia dwa rzędy na środkowym pasie między torowiskiem a jezdniami), atrakcyjną małą architekturę - wiaty, kosze, ławki, słupki przystankowe, słupy trakcyjne...

Będę za to trzymał kciuki.

Zobacz też:
- analiza części północnej

- analiza odcinka śródmiejskiego
W pierwszej, północnej części, opisałem też ogólne postulaty m.in. dotyczące wyposażenia i estetyki przystanków - także tych, co do których nie proponuję zmian funkcjonalnych.

czwartek, 04 lutego 2016, haladyj

Polecane wpisy

  • Rojenia o Obr. Westerplatte

    Wiadomo już, że nabór wniosków w konkursie na unijne dofinansowanie projektów tramwajowych, Urząd Marszałkowski przeprowadzi od 28 lutego do 28 kwietnia. Tymcza

  • Lobby betonowo-asfaltowe nadal górą

    MPK rozstrzygnęło przetarg na firmę, która przygotuje program funkcjonalno-użytkowy "unijnego" remontu starej linii tramwajowej. Wiadomo już, że w al. Woln

  • Remont linii tramwajowej: betonowo i technokratycznie

    Trawa? Nie, Częstochowa woli beton Miasto zapowiada kompleksowe wyremontowanie linii tramwajowej. Niestety, ze specyfikacji przetargu na prace projektowe (do śc

Tomasz Haładyj
Od marca 2015 r. redaktor naczelny częstochowskiej redakcji "Gazety Wyborczej".
Od 1991 r. jej dziennikarz, specjalizujący się w tematyce komunikacyjnej. Pisze też
o architekturze i urbanistyce. Pasjonat historii.
Współautor „Spacerownika
po Częstochowie”, napisał „Opowieść o częstochowskich tramwajach”. Laureat nagrody Silesia Press
za głośny raport
o dworcach kolejowych.
Pochodzi z Białegostoku.
Z wykształcenia jest ekonomistą transportu, ukończył warszawską
Szkołę Główną Handlową.


Częstochowski Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej

Rozkład jazdy