Blog > Komentarze do wpisu

Trzy warianty dla przedłużenia ul. 1 Maja do DK1

W piątek 15 kwietnia w "Magazynie Częstochowa" napisaliśmy, którędy może zostać poprowadzone przedłużenie ul. 1 Maja na wschód, do ul. Krakowskiej i DK1. Szczegółowy opis i zdjęcia budynków do wyburzenia (w zależności od wariantu) znajdziecie we wskazanym tekście. A poniżej przedstawiam mapkę i kilka ilustracji z koncepcji, którą posiłkuje się projektant nowej ulicy. Uwaga: MZDiT zastrzega, że projektant nie ma obowiązku "kopiować" tych rozwiązań, może zaproponować własne.

Tak czy inaczej warianty są póki co trzy, z czego północny (na mapce niebieski), jest mało prawdopodobny z uwagi na skalę wyburzeń:

wariantymapagazeta

I kilka szczegółów:

1

Powyżej widzimy skrzyżowanie zamiast ronda Mickiewicza w przypadku budowy dwupasmówki (warianty 1 i 2)

11

Powyżej: rondo Mickiewicza przebudowane na turbinowe w przypadku budowy ulicy jednojezdniowej (wariant 3)

6

Powyżej widzimy przejście przez Elanex wg wariantu nr 1 i podłączenie do ul. Krakowskiej w formie ronda turbinowego (z prawej). Z lewej krawędzi kadru skrzyżowanie przy obecnym budynku wjazdowym do Elanexu - tym z bramą i znajdującym się nad nią zegarem. Musiałby on ustąpić nowej arterii.

GS160411_55

Obiekty do wyburzenia na wszystkich mapkach oznaczone są czerwonym krzyżem (niestety, jest on słabo widoczny). Lećmy dalej:

61

Powyżej przejście przez Elanex - ale w przypadku wariantu nr 3, czyli ulicy jednojezdniowej.

4

A teraz wariant nr 2, ten mniej prawdopodobny, północny. Na rysunku powyżej: skrzyżowanie Ogrodowej, Stawowej i Przechodniej.

62

Wariant 3, cd. przejście przez ul. Przechodnią  i przecięcie Krakowskiej.

9

Powyżej ostatni ze schematów, czyli estakada na DK1 z rondem pod nią, do którego miało by być podpięte przedłużenie ul. 1 Maja i ul. Legionów.

W "Gazecie Wyborczej" zaproponowaliśmy mniej inwazyjne prowadzenie ulicy - po pierwsze miałaby ona charakter miejski a nie tranzytowo-autostradowy. Czyli wyglądałaby jak zachodnia część ul. Sobieskiego (między Nowowiejskiego a Pułaskiego). I jak obecna ul. 1 Maja, której ma być przecież przedłużeniem. Prowadziłoby ono po południowej stronie Elanexu. Po drodze byłoby połączenie (rondo) z przedłużoną ul. Ogrodową. Gwiazdkami zaznaczone są obiekty do wyburzenia:
- jeden lub dwa przy ul. 1 Maja (to powinna rozstrzygnąć fachowa analiza - dodam, że w wersji miejskiej pod kilof poszłaby cała strona tej ulicy)
- wariantowo jeden budynek w kompleksie Elanexu, o ile ulica miała by mieć bardziej prostolinijny przebieg (zaznaczony na pomarańczowo). To też jest do rozważenia:

1majamojprojekt

 1majaelanexdetal2

Tu mamy zbliżenie na przejście po południowej stronie Elanexu. Jezdnia 2x3,5 m ujęta w szpalery drzew. Tam, gdzie jest potrzeba 2,5-metrowy pas do parkowania równoległego (na osiedlu Elanexu, przy ogródkach działkowych).

Co wyjdzie spod ręki projektanta - dowiemy się zapewne w drugiej połowie roku. Ja trzymam kciuki zarówno za to, by inwestycja doszła do skutki, jak i za ocalenie Elanexu. Szkoda tego, dziś niewykorzystanego, potencjału.

piątek, 15 kwietnia 2016, haladyj

Polecane wpisy

Komentarze
2016/04/15 15:33:22
W artykule dało się znaleźć fragment dotyczący wyglądu samej konstrukcji wiaduktu. Nie rozumiem dlaczego przy tak dużej inwestycji i takiej lokalizacji miasto ma potrzebę oszczędzania na estetyce. Konstrukcja podwieszana, łukowa byłaby na lata czymś wiele bardziej interesującym i spektakularnym, ciekawym dla oka w przeciwieństwie do zwykłych wiaduktów i mostów, których Częstochowie cała masa. Skoro już inwestycja odwlekana jest tyle lat niech już połączy funkcjonalność z estetyką. Elanex warto ocalić. Wariant prowadzący do ul. Legionów wygląda może zbyt agresywnie w tkance miejskiej (chociaż architektury godnej podziwu to w tej okolicy jest niewiele i nie żal burzyć te rudery) ale za to jest przyszłościowy i strategiczny dla całego miasta. Nie tylko odciążyłby Aleje i przeprawił przez tory ale również skomunikowałby całe dzielnice na osi wschód-zachód.
-
2016/04/15 22:31:05
Czy naprawdę potrzebna nam jest autostrada przebita przez sam środek tkanki miejskiej? Czy w ogóle w tym miejscu jest potrzebna autostrada? Do tego za sam pomysł wyburzania Zapałczarni ktoś powinien stracić pracę - może od razu zaorajmy Jasną Górę pod autostradę? Do tego ta trasa nie odciążyłaby niczego, tylko przeniosła korki w inne miejsce.

Wariant zaproponowany przez Pana jest jedynym sensownym w tym wypadku. Moim zdaniem ewentualną drugą opcją do rozważenia powinno być połączenie wiaduktem ul. 1-maja i Ogrodowej, wyremontowanie tej drugiej (bez wyburzania wszystkiego wzdłuż niej) oraz wyprostowanie Przechodniej przez pustą działkę naprzeciwko boiska SP35 oraz wyprostowanie łącznika między Krakowską i Kanałem Kohna przy halach dawnych zakładów Warta. Jest to moim zdaniem najbardziej słuszna opcja, z racji minimalnej ingerencji w Staromiejską tkankę - do wyburzenia byłoby raptem kilka małych pawilonów warsztatów samochodowych przy Przechodniej. Do tego trasa taka byłaby świetnym połączeniem lokalnym dla Starego Miasta, nie przyciągałaby wielkiego ruchu tranzytowego (acz odciążyłaby al. Jana Pawła i NMP) ale co najważniejsze mogłaby być motorem do rewitalizacji tej części Starego Miasta. Zapałczarnia i okoliczne zabudowania nie stałyby już na kompletnym uboczu, tylko przy dość ważnej, miejskiej (!) ulicy. Poprawiłoby się bezpieczeństwo okolicy, zwalczone zostałoby poczucie wykluczenia społecznego odczuwane przez mieszkańców okolicy, a Zapałczarnia zyskałaby dogodne połączenie z resztą miasta i nie stałaby już na uboczu - a jest to przecież jeden z niewielu w naszym mieście zabytków tak ogromnej rangi, który powinien być promowany.

Poza tym wyburzanie pięknych zabytkowych kamienic przy Elanexie byłoby niszczeniem jednych z najpiękniejszych zabytków architektury w naszym mieście. Niestety, nie mamy aż tak wiele wybitnej architektury w Częstochowie, żebyśmy mogli sobie pozwalać na niszczenie wszelkiego dziedzictwa.
-
2016/04/16 19:26:07
Proponowany przez Pana wariant jest zbliżony do jeszcze innej mojej propozycji z 2014 r. Oto mapka:
42200.blox.pl/resource/TrasaMickiewiczanowe2PION.jpg
I cały tekst:
42200.blox.pl/2014/02/Ulice-do-zbudowania-do-2018-r-co-jest-w-planach.html
Ta koncepcja nie łączy się z DK1, jest więc typowym połączeniem śródmiejskim. Natomiast proponowane przez mnie przejście na południe od Elanexu jest nadal "miejskie" w swym charakterze, ale z podpięciem do "gierkówki" za pośrednictwem kawałka ul. Krakowskiej. W tym wypadku konieczna byłaby jednak ochrona przed tranzytem np. w postaci zakazu jazdy ciężarówek z naczepami/przyczepami przez nowy wiadukt na 1 Maja.
-
2016/04/16 21:51:26
Powstaje pytanie - czego chcemy od tej drogi? Po powstaniu autostrady A1, Gierkówka stanie się defacto trasą wewnątrzmiejską, łączącą dzielnice na osi północ-południe. Wtedy połączenie DK1 z rondem Mickiewicza miałoby raczej na celu odciążenie alei Niepodległości, a nie alei Jana Pawła II, czy alej NMP. Te byłyby jednak moim zdaniem lepiej odciążone przez wariant poprzez Przechodnią - szybszy dostęp do Galerii, Starego Miasta i ul. Warszawskiej. Największą wadą tego połączenia byłby brak łącznika z ul. Legionów, co byłoby jednak wykonalne, choć wymagałoby już nieco wyburzeń w obrębie dawnych zakładów Warta. Wariant na południe od Elanexu byłby dobry dla ludzi podróżujących od strony Rakowa jako alternatywa dla alei Niepodległości, jednak byłby już nieco mniej komfortowy dla samych mieszkańców Starego Miasta, którzy musieliby jechać aż do d. hal Warty bądź ul. Strażackiej żeby dojechać w okolice Przechodniej czy Małej jadąc od strony Trzech Wieszczów.

Obie koncepcje (uznałem proponowaną przez Pana w 2014 roku oraz przeze mnie za identyczne, w zasadzie niczym się nie różnią, dobrze widzieć że nie jestem jedynym, który na taką koncepcję wpadł ;) ) mają swoje wady i zalety, acz jedno jest pewne - obie są o niebo lepsze od zaproponowanych przez MZDiT.
-
2016/04/17 12:49:03
Proszę zwrócić uwagę, że moja koncepcja "na południe od Elanexu" ma podpięcie do Ogrodowej
-
2016/04/17 22:21:04
O ile nie uważam by budowa 2pasmówki była tu koniecznością, tak już już uparte próby ratowania ruder (bo tak to trzeba nazywać) za wszelką cenę uważam za głupotę - i tak nikt tych budynków nie kupi, ani nie wyremontuje nigdy.
Runą za kilka lat i taki będzie koniec mrzonków o rewitalizacji rospadających się ruder. Moim zdaniem trzeba puścić 1 pasmówkę + miejscami zrobić dodatkowy pas ułatwiający ewentualne wyprzedzanie ale w takim miejscu by niejako przy okazji wyburzyć jak najwięcej stojących tam ruder - czy to kamienic czy też zespołu Elanexu.
-
2016/04/18 09:23:07
Faktycznie, mój błąd, zapomniałem że uwzględnił Pan tam to połączenie.

adiqwerty80 - o jakich ruderach mowa? Czy każdy stary budynek jest ruderą? Bo w takim wypadku powinniśmy wyburzyć Jasną Górę, zamek na Wawelu i wszelkie inne zabytki w pierwszej kolejności. O ile same hale Elanexu niestety raczej nie znajdą wykorzystania i zostaną prędzej czy później wyburzone*, to piękne zabytkowe kamienice osiedla robotniczego są w bardzo dobrym stanie, mieszkają tam ludzie i stanowią bardzo ciekawą część naszego miasta. Zresztą samo wyburzanie nawet faktycznych ruder ma mały sens - kawałek miasta zamieni się w pustynię usianą gruzami, a za kilkanaście/dziesiąt lat będzie płacz. Przykładowo Warszawa w okresie powojennej odbudowy przeżyła coś takiego - wyburzano bez sensu nawet nieuszkodzone kamienice po to, by wyrąbać przeskalowane trasy i miasto do dziś z tego powodu cierpi. Chcemy mieć w mieście kiedyś stare miasto z prawdziwego zdarzenia, czy stać się miastem bloków i gruzów?

*-północna część Elanexu - w południowej części jest wiele zaniedbanych acz pięknych zabytków które warto chronić i na szczęście miasto chyba o tym wie bo podkreślało kilkukrotnie, że ich ruszać nie zamierza.
-
2016/04/19 14:03:18
Faktycznie każda kamienica i ceglane budynki fabryczne Elanexu są w Częstochowie bezcenne dlatego trzeba je zachować natomiast niewykluczone, że wyburzenia niektórym obiektom po prostu by się przydały ze względu na ich szpetotę. Wiele podwórek w tej okolicy to klepiska przerośnięte chwastami, zmurszałe ściany, zdewastowane elewacje (mieszkańcy "wybijali" sobie większe otwory okienne i wstawiali okna na własną modłę co skutecznie zniszczyło wizualnie wiele obiektów), komórki-garaże z drewna/blachy itd. Trzeba ogromnych nakładów społecznych i finansowych aby ta część miasta miała charakter reprezentacyjny lub przynajmniej "normalny".
-
2016/04/19 18:48:31
Moim zdaniem wyburzanie nie jest rozwiązaniem - kluczowe są przemyślane inwestycje strategiczne. Jeśli miasto sprawi że miejsce stanie się bezpieczne oraz uczęszczane, to poprawi się także jakość przestrzeni publicznej oraz poziom życia. Jest wiele przykładów dzielnic, gdzie straszyły rudery i narkomani/bandyci, a obecnie są to modne miejsca do życia. Wyburzenia nie były potrzebne.

Oddzielną sprawą jest to, że podwórka o których wspominasz nie znajdują się na trasie planowanych wyburzeń. Na tej trasie znajdują się (zależnie od wariantu)
-Hospicjum - chyba nie trzeba nikomu mówić, że takie miejsce jest potrzebne. Czy miasto miałoby pieniądze i odpowiedni budynek aby je przenieść?
-Zapałczarnia - jak już kilkukrotnie wspominałem jest to obok Jasnej Góry nasz największy zabytek, ewenement w skali Europy, obecnie niestety zaniedbany i niewystarczająco promowany, za co miasto ma u mnie ogromnego minusa. Gdyby stała ona jednak przy głównej drodze, a okolica nie sprawiałaby wrażenia niebezpiecznego odludzia, to w połączeniu z remontem i odpowiednią reklamą Zapałczarnia stałaby się perełką naszego miasta.
-Kamienice przy Elanexie - zadbane, piękne zabytkowe kamieniczki, które nadają miejscu niesamowity klimat i prezentują naprawdę świetną architekturę, szczególnie w skali naszego miasta.

Sam pomysł połączenia Legionów z zachodnią częścią miasta jest naprawdę świetny. Niestety, moim zdaniem koszt tego jest niewspółmierny. Aleje zostałyby odciążone w takim samym stopniu oboma wariantami proponowanym przez p. Haładyja. Do tego dochodzi rozpisany niedawno przetarg na budowę dwupoziomowego węzła Legionów i DK1, dzięki czemu możliwy będzie szybki przejazd z Legionów w Krakowską i dalej trasą zaproponowaną w artykule. Niestety, budowanie przeskalowanych tras jest bez sensu ("korytarz północny"), a budowanie dwupasmowych autostrad przez centrum miasta (szczególnie przez starą tkankę śródmiejską) jest już w ogóle reliktem planowania z lat 60, od którego odeszło się już nawet w Polsce. Nie powielajmy kiepskich schematów.

Na koniec dodam jeszcze, że wielu ludzi widzi tę dzielnicę jako siedlisko wszystkiego co złe i chciałoby ją wyburzyć. Problem w tym, że większość tzw. "elementu" w tej okolicy nawet w niej nie mieszka i wyburzanie miejsc gdzie przebywają po prostu przeniesie problem w inne miejsce. Tutaj są potrzebne przemyślane inwestycje w rewitalizację, edukację i wymieszanie tych ludzi z resztą społeczeństwa. Efekty nie będą widoczne jutro czy pojutrze, ale to od miasta zależy, czy dzieci osób w tej dzielnicy będą powielać te schematy i tworzyć tę "czarną dziurę" na mapie miasta. Jeśli całe życie będą jedynie widzieć biedę, nędzę i "patologię", to kim staną się w przyszłości? Tu władze mają kolejnego minusa, za brak pomysłu na ten problem, który jest palący, bo dotyka tysięcy mieszkańców.
-
2016/04/19 18:52:21
Przypadkiem odpowiedziałem właściwie na dwa Twoje komentarze roe91 ;) więc przepraszam za nieco pomieszaną wypowiedź.

Dodam tylko na temat tych ogromnych nakładów społecznych i finansowych - odkładanie tego problemu nie pomoże. On nie zniknie. Kiedyś ten koszt trzeba będzie ponieść, a im prędzej tym lepiej.
-
2016/04/22 11:36:12
Wiadukt DK1/Legionów - powinien powstać nawet jeśli wariant 1 nie będzie realizowany.
Skrzyżowanie zamiast ronda Mickiewicza??? Chory pomysł! Samo rondo nigdy samo w sobie nie powodowało i nie powoduje korków. Ruch jest spowolniony i o to chodzi. Zwykłe skrzyżowanie spowoduje, że będziemy tu mieli mistrzów prostej, którzy na zielonym świetle będą przelatywali z prędkością 70-90km/h. Jeśli do tego dodamy mały błąd któregoś uczestnika ruchu to mamy trupa! Likwidowanie W CENTRUM MIASTA rond na rzecz skrzyżowań to cofanie się w rozwoju.
Co do samego przedłużenia 1 Maja, to po co nam kolejna autostrada? W zupełności wystarczy po jednym pasie w każdym kierunku + dodatkowe pasy do lewo i prawo skrętów na skrzyżowaniach. I do tego ronda turbinowe tam gdzie tylko jest to możliwe.
Wyburzenia? Tak, ale tylko tam, gdzie to konieczne. Wyburzanie "przy okazji" wszystkiego naokoło "bo brzydkie" jest bez sensu.

Tomasz Haładyj
Od marca 2015 r. redaktor naczelny częstochowskiej redakcji "Gazety Wyborczej".
Od 1991 r. jej dziennikarz, specjalizujący się w tematyce komunikacyjnej. Pisze też
o architekturze i urbanistyce. Pasjonat historii.
Współautor „Spacerownika
po Częstochowie”, napisał „Opowieść o częstochowskich tramwajach”. Laureat nagrody Silesia Press
za głośny raport
o dworcach kolejowych.
Pochodzi z Białegostoku.
Z wykształcenia jest ekonomistą transportu, ukończył warszawską
Szkołę Główną Handlową.


Częstochowski Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej

Rozkład jazdy