Blog > Komentarze do wpisu

Rower miejski - będzie sukces czy klapa

Taki tytuł artykułu daliśmy w "Wyborczej". Przepytaliśmy znanego w kraju specjalistę od komunikacji rowerowej Marcina Hyłę z Krakowa co zrobić by rower publiczny się sprawdził. – Warunkiem jest przede wszystkim łatwość korzystania - odpowiedział. - Oznacza to, że stacje powinny być ustawione co 200-300 metrów, dosłownie na każdym rogu.

Jak w tym kontekście wyglądają plany Częstochowy?

stacjerowerowe_CZ_2017.03

O 200-300 metrach, o których mówi Marcin Hyła, nie ma mowy. Geografia stacji dokujących wygląda tak, jakby chciano nimi obdzielić jak najwięcej dzielnic - by żadna nie czuła się poszkodowana. Albo świadczy to o niezrozumieniu istoty działania roweru miejskiego, tak jakby odpowiedzialni za jego wdrożenie byli rowerzystami weekendowo-rekreacyjnymi. 

Otóż - warto przypomnieć - siec wypożyczalni ulicznych jest robiona nie po to, by wypożyczonym jednośladem sobie ot tak pojeździć. Zasada działania polega na tym, że bierzemy rower by GDZIEŚ DOJECHAĆ i TAM GO ZOSTAWIĆ - w innej stacji dokującej. Dlatego muszą być one rozlokowane gęsto - tak by blisko było, gdy rower chcemy wypożyczyć, oraz by można było odstawić rower tuż koło celu naszej podróży.

Pokusiłem się w tej sytuacji o zrobienie autorskiej mapki stacji dokujących - jako propozycji alternatywnej, do dyskusji. Przyjąłem założenie, że skoro miasto stać na początek na 20 stacji dokujących, to nie ma szans na gęstą ich siatkę w całym mieście a nawet we wszystkich największych dzielnicach. Trzeba więc któreś wybrać - uważam, że należy skupić się na śródmieściu i Tysiącleciu, bo tu są uczelnie, tu jest najwięcej szkół ponadgimnazjalnych, tu jest największy potencjał na rower publiczny.

Moja propozycja wygląda tak:

rowerymoja_koncepcja

Lokalizacje:

1. Pl. Biegańskiego
2. Kwadraty
3. Wiadukt w Alejach - od strony ryneczku
4. Pl. Daszyńskiego
5. Most przy ul. Mirowskiej (obok szpitala i Zakłądu Energetycznego)
6. Krakowska (obok szkoły, na wysokości Galerii Jurajskiej)
7. Dworzec kolejowy - od strony ui. Piłsudskiego
8. Dworzec kolejowy - od strony pl. Rady Europy
9. Dworzec PKS
10. Rondo Mickiewicza
11. Ul. Waszyngtona (sąsiedztwo AJD i Urzędu Miasta)
12. Skwer Sokołów (blisko szkół przy św. Augustyna)
13. III Aleja - na wysokości Cepelii
14. Jasnogórska przy skrzyżowaniu z al. Kościuszki (koło wieżowca)
15. Skrzyneckiego (obok LO Traugutta i Politechniki - ale nie mam pomysłu, w których konkretnie miejscu byłoby najrozsądniej)
16. Al. AK przy czterech wieżowcach (obok obiekty Politechniki i AJD i technikum gastronomicznego), 
17. Skrzyżowanie ul. Dekabrystów i Dąbrowskiego (akademiki, Politechnika, LO Biegańskiego)
18. Hala Polonia
19. Promenada (koło przystanku tramwajowego i targowiska)
20. Jasna Góra LUB Promenada przy amfiteatrze (pytanie czy pod klasztorem znajdą się chętni na wypożyczenie - jeśli tak, byłoby fajnie, ale może większy sens miałaby stacja na Promenadzie?.

Zastanawiam się jeszcze, czy nieco inaczej nie rozlokować punktów w samych Alejach. Na powiększeniu wygląda to tak:

roweryaleje1 

Ale może przesunąć stację spod Cepelii w rejon LO Sienkiewicza, tę na pl. Biegańskiego umieścić przy Desie i zrezygnować z Kwadratów - skoro tuż obok jest stacja na wiadukcie i przy AJD na Waszyngtona? 

roweryaleje2

I tak nasycenie stacjami byłoby o niebo lepsze niż w projekcie miasta:

Alejerowerymiasto

"Odzyskaną" stację można by wtedy zagospodarować np. na Tysiącleciu, by zagęścić tę dzielnicę... Lub dać np. na ul. Wieluńską...

A co z innymi dzielnicami? Co roku należałoby dobudowywać kolejne stacje dokowania i w drugim rzucie można by w nie uzbroić np. Ostatni Grosz, Raków i Wrzosowiak. A potem znów.

Oczywiście należałoby też weryfikować trafność lokalizacji wcześniej ustawionych stacji i je w razie konieczności zmieniać.

poniedziałek, 06 marca 2017, haladyj

Polecane wpisy

Komentarze
2017/09/01 13:57:11
Ja trzymam kciuki i mam nadzieję, że to się uda bo to naprawdę wielka szansa dla miasta.

Tomasz Haładyj
Od marca 2015 r. redaktor naczelny częstochowskiej redakcji "Gazety Wyborczej".
Od 1991 r. jej dziennikarz, specjalizujący się w tematyce komunikacyjnej. Pisze też
o architekturze i urbanistyce. Pasjonat historii.
Współautor „Spacerownika
po Częstochowie”, napisał „Opowieść o częstochowskich tramwajach”. Laureat nagrody Silesia Press
za głośny raport
o dworcach kolejowych.
Pochodzi z Białegostoku.
Z wykształcenia jest ekonomistą transportu, ukończył warszawską
Szkołę Główną Handlową.


Częstochowski Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej

Rozkład jazdy