Blog > Komentarze do wpisu

Rower miejski - będzie sukces czy klapa

Taki tytuł artykułu daliśmy w "Wyborczej". Przepytaliśmy znanego w kraju specjalistę od komunikacji rowerowej Marcina Hyłę z Krakowa co zrobić by rower publiczny się sprawdził. – Warunkiem jest przede wszystkim łatwość korzystania - odpowiedział. - Oznacza to, że stacje powinny być ustawione co 200-300 metrów, dosłownie na każdym rogu.

Jak w tym kontekście wyglądają plany Częstochowy?

stacjerowerowe_CZ_2017.03

O 200-300 metrach, o których mówi Marcin Hyła, nie ma mowy. Geografia stacji dokujących wygląda tak, jakby chciano nimi obdzielić jak najwięcej dzielnic - by żadna nie czuła się poszkodowana. Albo świadczy to o niezrozumieniu istoty działania roweru miejskiego, tak jakby odpowiedzialni za jego wdrożenie byli rowerzystami weekendowo-rekreacyjnymi. 

Otóż - warto przypomnieć - siec wypożyczalni ulicznych jest robiona nie po to, by wypożyczonym jednośladem sobie ot tak pojeździć. Zasada działania polega na tym, że bierzemy rower by GDZIEŚ DOJECHAĆ i TAM GO ZOSTAWIĆ - w innej stacji dokującej. Dlatego muszą być one rozlokowane gęsto - tak by blisko było, gdy rower chcemy wypożyczyć, oraz by można było odstawić rower tuż koło celu naszej podróży.

Pokusiłem się w tej sytuacji o zrobienie autorskiej mapki stacji dokujących - jako propozycji alternatywnej, do dyskusji. Przyjąłem założenie, że skoro miasto stać na początek na 20 stacji dokujących, to nie ma szans na gęstą ich siatkę w całym mieście a nawet we wszystkich największych dzielnicach. Trzeba więc któreś wybrać - uważam, że należy skupić się na śródmieściu i Tysiącleciu, bo tu są uczelnie, tu jest najwięcej szkół ponadgimnazjalnych, tu jest największy potencjał na rower publiczny.

Moja propozycja wygląda tak:

rowerymoja_koncepcja

Lokalizacje:

1. Pl. Biegańskiego
2. Kwadraty
3. Wiadukt w Alejach - od strony ryneczku
4. Pl. Daszyńskiego
5. Most przy ul. Mirowskiej (obok szpitala i Zakłądu Energetycznego)
6. Krakowska (obok szkoły, na wysokości Galerii Jurajskiej)
7. Dworzec kolejowy - od strony ui. Piłsudskiego
8. Dworzec kolejowy - od strony pl. Rady Europy
9. Dworzec PKS
10. Rondo Mickiewicza
11. Ul. Waszyngtona (sąsiedztwo AJD i Urzędu Miasta)
12. Skwer Sokołów (blisko szkół przy św. Augustyna)
13. III Aleja - na wysokości Cepelii
14. Jasnogórska przy skrzyżowaniu z al. Kościuszki (koło wieżowca)
15. Skrzyneckiego (obok LO Traugutta i Politechniki - ale nie mam pomysłu, w których konkretnie miejscu byłoby najrozsądniej)
16. Al. AK przy czterech wieżowcach (obok obiekty Politechniki i AJD i technikum gastronomicznego), 
17. Skrzyżowanie ul. Dekabrystów i Dąbrowskiego (akademiki, Politechnika, LO Biegańskiego)
18. Hala Polonia
19. Promenada (koło przystanku tramwajowego i targowiska)
20. Jasna Góra LUB Promenada przy amfiteatrze (pytanie czy pod klasztorem znajdą się chętni na wypożyczenie - jeśli tak, byłoby fajnie, ale może większy sens miałaby stacja na Promenadzie?.

Zastanawiam się jeszcze, czy nieco inaczej nie rozlokować punktów w samych Alejach. Na powiększeniu wygląda to tak:

roweryaleje1 

Ale może przesunąć stację spod Cepelii w rejon LO Sienkiewicza, tę na pl. Biegańskiego umieścić przy Desie i zrezygnować z Kwadratów - skoro tuż obok jest stacja na wiadukcie i przy AJD na Waszyngtona? 

roweryaleje2

I tak nasycenie stacjami byłoby o niebo lepsze niż w projekcie miasta:

Alejerowerymiasto

"Odzyskaną" stację można by wtedy zagospodarować np. na Tysiącleciu, by zagęścić tę dzielnicę... Lub dać np. na ul. Wieluńską...

A co z innymi dzielnicami? Co roku należałoby dobudowywać kolejne stacje dokowania i w drugim rzucie można by w nie uzbroić np. Ostatni Grosz, Raków i Wrzosowiak. A potem znów.

Oczywiście należałoby też weryfikować trafność lokalizacji wcześniej ustawionych stacji i je w razie konieczności zmieniać.

poniedziałek, 06 marca 2017, haladyj

Polecane wpisy

Tomasz Haładyj
Od marca 2015 r. redaktor naczelny częstochowskiej redakcji "Gazety Wyborczej".
Od 1991 r. jej dziennikarz, specjalizujący się w tematyce komunikacyjnej. Pisze też
o architekturze i urbanistyce. Pasjonat historii.
Współautor „Spacerownika
po Częstochowie”, napisał „Opowieść o częstochowskich tramwajach”. Laureat nagrody Silesia Press
za głośny raport
o dworcach kolejowych.
Pochodzi z Białegostoku.
Z wykształcenia jest ekonomistą transportu, ukończył warszawską
Szkołę Główną Handlową.


Częstochowski Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej

Rozkład jazdy