piątek, 15 kwietnia 2016

W piątek 15 kwietnia w "Magazynie Częstochowa" napisaliśmy, którędy może zostać poprowadzone przedłużenie ul. 1 Maja na wschód, do ul. Krakowskiej i DK1. Szczegółowy opis i zdjęcia budynków do wyburzenia (w zależności od wariantu) znajdziecie we wskazanym tekście. A poniżej przedstawiam mapkę i kilka ilustracji z koncepcji, którą posiłkuje się projektant nowej ulicy. Uwaga: MZDiT zastrzega, że projektant nie ma obowiązku "kopiować" tych rozwiązań, może zaproponować własne.

Tak czy inaczej warianty są póki co trzy, z czego północny (na mapce niebieski), jest mało prawdopodobny z uwagi na skalę wyburzeń:

wariantymapagazeta

I kilka szczegółów:

1

Powyżej widzimy skrzyżowanie zamiast ronda Mickiewicza w przypadku budowy dwupasmówki (warianty 1 i 2)

11

Powyżej: rondo Mickiewicza przebudowane na turbinowe w przypadku budowy ulicy jednojezdniowej (wariant 3)

6

Powyżej widzimy przejście przez Elanex wg wariantu nr 1 i podłączenie do ul. Krakowskiej w formie ronda turbinowego (z prawej). Z lewej krawędzi kadru skrzyżowanie przy obecnym budynku wjazdowym do Elanexu - tym z bramą i znajdującym się nad nią zegarem. Musiałby on ustąpić nowej arterii.

GS160411_55

Obiekty do wyburzenia na wszystkich mapkach oznaczone są czerwonym krzyżem (niestety, jest on słabo widoczny). Lećmy dalej:

61

Powyżej przejście przez Elanex - ale w przypadku wariantu nr 3, czyli ulicy jednojezdniowej.

4

A teraz wariant nr 2, ten mniej prawdopodobny, północny. Na rysunku powyżej: skrzyżowanie Ogrodowej, Stawowej i Przechodniej.

62

Wariant 3, cd. przejście przez ul. Przechodnią  i przecięcie Krakowskiej.

9

Powyżej ostatni ze schematów, czyli estakada na DK1 z rondem pod nią, do którego miało by być podpięte przedłużenie ul. 1 Maja i ul. Legionów.

W "Gazecie Wyborczej" zaproponowaliśmy mniej inwazyjne prowadzenie ulicy - po pierwsze miałaby ona charakter miejski a nie tranzytowo-autostradowy. Czyli wyglądałaby jak zachodnia część ul. Sobieskiego (między Nowowiejskiego a Pułaskiego). I jak obecna ul. 1 Maja, której ma być przecież przedłużeniem. Prowadziłoby ono po południowej stronie Elanexu. Po drodze byłoby połączenie (rondo) z przedłużoną ul. Ogrodową. Gwiazdkami zaznaczone są obiekty do wyburzenia:
- jeden lub dwa przy ul. 1 Maja (to powinna rozstrzygnąć fachowa analiza - dodam, że w wersji miejskiej pod kilof poszłaby cała strona tej ulicy)
- wariantowo jeden budynek w kompleksie Elanexu, o ile ulica miała by mieć bardziej prostolinijny przebieg (zaznaczony na pomarańczowo). To też jest do rozważenia:

1majamojprojekt

 1majaelanexdetal2

Tu mamy zbliżenie na przejście po południowej stronie Elanexu. Jezdnia 2x3,5 m ujęta w szpalery drzew. Tam, gdzie jest potrzeba 2,5-metrowy pas do parkowania równoległego (na osiedlu Elanexu, przy ogródkach działkowych).

Co wyjdzie spod ręki projektanta - dowiemy się zapewne w drugiej połowie roku. Ja trzymam kciuki zarówno za to, by inwestycja doszła do skutki, jak i za ocalenie Elanexu. Szkoda tego, dziś niewykorzystanego, potencjału.

Tomasz Haładyj
Od marca 2015 r. redaktor naczelny częstochowskiej redakcji "Gazety Wyborczej".
Od 1991 r. jej dziennikarz, specjalizujący się w tematyce komunikacyjnej. Pisze też
o architekturze i urbanistyce. Pasjonat historii.
Współautor „Spacerownika
po Częstochowie”, napisał „Opowieść o częstochowskich tramwajach”. Laureat nagrody Silesia Press
za głośny raport
o dworcach kolejowych.
Pochodzi z Białegostoku.
Z wykształcenia jest ekonomistą transportu, ukończył warszawską
Szkołę Główną Handlową.


Częstochowski Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej

Rozkład jazdy